Wednesday 9 August 2017

Filled Under:

'Patutlah laki ko tinggalkan ko, memang sesuai ko jadi janda!'


Sebagai rakan atau kenalan, sepatutnya tidak mengeruhkan lagi keadaan dan cuba menyabarkan rakan yang ditimpa masalah. Tetapi lain pula perangai seorang 'Makcik Bawang' ini yang secara tiba-tiba menghubungi Azza Adams dengan niat yang tidak baik.


"Hmmm, betullah mak cakap manusia ini rambut saja hitam, tapi hati lain-lain. Mula-mula mesej di WhatsApp, elok saja. Last-last melencong ke lain dan nampak dah apa niat dia yang sebenarnya.


"Tak apalah, hari ini hari saya. Saya doakan yang baik-baik saja untuk akak ye.


"Tak ada perempuan yang minta dapat status (janda) seperti ini. Pada yang lain, yang memerhati, kalau saya ada salah silap selama ini, saya minta maaf dari hujung rambut sampai ke hujung kaki.


"Jika ada yang tidak puas hati, saya minta maaf sangat-sangat. Saya pun manusia yang tak sempurna, tak terlepas dari khilaf. Saya tidak mampu nak bagi semua orang sukakan saya. " katanya.


"ORANG CANTIK PUN KENA CERAI YA?" 


"RAMAI JANDA-JANDA BUAT PERANGAI SAILANG LAKI ORANG"


"ADA LAKI, JANGAN TAYANG KAT ORANG. NANTI KENA RAMPAS"


"PATUTLAH LAKI KO TINGGALKAN KO. SESUAI!"





Moralnya, jika kita tidak dapat membantu atau menenangkan orang yang ditimpa masalah, usahkan ucapkan kata-kata yang kurang menyenangkan halwa telinga. Cukup sekadar mendiamkan diri dan mendoakan yang baik-baik pada mereka. Jangan pula sibukkan diri bertanya apa punca bercerai bagai, anda bukannya penyiasat yang bertauliah melainkan 'Makcik Bawang' yang suka menjaga tepi kain orang.





0 comments:

Post a Comment

babab.net